Jak legálně získat byznys fotky pro svou propagaci?
Jakub Jirsák
Unikátním propojením byznys fotografie, grafiky a marketingu pomáhám firmám i živnostníkům vizuálně prezentovat jedinečnost jejich podnikání a tím zvyšovat zisky.

Autorská a jiná práva ve fotografii

Kde získávat fotky pro svou internetovou propagaci, blog, sociální sítě a při tom nikomu neubližovat? Možná vám někdo dal radu, že si můžete stáhnout jakoukoliv fotku z internetu. Uvedete zdroj, a máte hotovo? Bohužel, nemáte hotovo. Jen si zaděláváte na problém. V tomto článku se dozvíte, jak fotky získávat správně.

Nejsem právník. Popisuji věc z pohledu svých patnáctiletých zkušeností, které jsem se dozvěděl jako fotobankový fotograf.

Berte tento článek jako nástin, jak nad problematikou přemýšlet. Pokud je to pro vás opravdu důležité, poraďte se s právníkem.

Stáhnutím fotky kdekoliv z internetu a uvedením zdroje nemáte věc vůbec vyřešenou. Ani fotobanky zdarma nejsou řešením. Proč? Takto můžete porušit:

  1. autorská práva fotografa (autora)
  2. práva identifikovatelné osoby
  3. práva majitele výhradní licence fotky
  4. jiná práva
Pokud je pro vás pohled přes právo příliš vzdálený, zkuste se na to podívat přes pocity.

Jak se cítí člověk, kterému bych poškodil některá výše zmíněná práva? Chci mu ubližovat?

Důležité je, uvědomit si, že za porušení uvedených práv je zodpovědný ten, kdo fotky použije. Nikoliv třeba fotobanka. Pojďme se na jednotlivé body podívat podrobněji.

1.) autorská práva

Fotograf jako autor určuje, za jakých podmínek udělí licenci na užití svého díla. Důležité je slovo licence. Pokud používáte fotku, jejíž nejste autorem, nezískáváte pouze fotku. Získáváte také licenci s podmínkami, za jakých ji smíte použít.

Autor může dávat svou fotografii zdarma. Může ale také za ní chtít nějaký poplatek. Je to jeho volba, a vy, pokud fotku chcete použít, musíte respektovat jeho „pravidla“.

Jsou fotografové, kteří se živí pouze focením do fotobank. Zaplacením fotky podporujete samotného autora, aby mohl tvořit dál. Podívejte se na cenu profesionálního foťáku, k tomu přičtěte cenu za profesionální objektivy, počítač, kalibrovaný monitor, úložiště dat, software, ateliér.

A jsme rázem na půl milionu korun, když bude fotograf skromný.

To vše musí fotograf zaplatit. Nemůže přijít do obchodu, vzít si foťák jaký se mu líbí, a pak na popruh foťáku napsat: "Zdroj: tamten obchod“. Cítíte na tomto příkladu, v čem je problém s uváděním tzv. „zdroje“ fotek?

Představte si, že prodáváte nějaký virtuální produkt. Lze jej libovolně kopírovat. Třeba eBook, audio nahrávku, video, kurz, cokoliv. Dáte si s tím práci, víte kolik energie a času vás to stálo.

Líbilo by se vám, kdyby někdo váš produkt zkopíroval, a napsal k tomu pouze: „zdroj: tam a tam“?

A pak by přišel někdo další, zkopíroval by kopii. Opět by uvedl zdroj. Ale už ne vás, ale tu kopii, takže vy byste ze své práce měli … nic.

2.) práva identifikovatelné osoby

Na fotografii může být identifikovatelná osoba. Nemusí být identifikovatelná pouze podle tváře. I když to je nejčastější případ. Také třeba podle jedinečného tetování. Zkrátka pomocí něčeho unikátního, podle čeho lze konkrétního člověka poznat.

Představte si, že byste si nechaly udělat těhotenské fotky, pak byste to vyvěsily na svůj Facebook. Někdo by jednu fotku stáhl a použil ve své propagaci. Mohlo by to třeba být k domácím porodům. Vy ale můžete považovat domácí porody za nebezpečné, a nechcete být s takovými aktivitami spojovány. Jak by se vám líbilo použití vaší podobizny s aktivitou, se kterou nesouhlasíte?

Přesně tohle řeší tzv. Model Release. Slušné fotobanky vyžadují potvrzení tohoto dokumentu u každé identifikovatelné osoby. Tím získává kupující souhlas se zveřejněním fotografie jejíž je osoba součástí.

Pokud tedy někde stáhnete fotku, na které je identifikovatelná osoba, může vám hrozit soud za porušení jejích práv. U placené fotobanky máte jakousi záruku (Model Release), že vyfocená osoba souhlasí s šířením fotky.

Zjistil jsem, že některé hojně používané fotobanky zdarma neuvádějí, zda vyfotografovaná osoba souhlasí se šířením své fotografie. Proto pokud na takovou fotobanku narazíte, nevěřte jí. Může vás dostat do problémů.

3.) práva majitele výhradní licence fotky

Jak bylo uvedeno v prvním bodu: s řádně získanou fotografií získává kupující také licenci. Je to seznam podmínek, za jakých fotku smí použít.

Existují i takzvané exkluzivní licence (též označované jako výhradní licence). Kupující získá výhradní práva na užití fotky. To znamená, že si zaplatí nemalou částku, aby nikdo jiný fotografii nemohl použít. Tyto licence jsou násobně dražší než „běžné“ (tzv. RF) licence.

Pokud se vám stane, že použijete ve své propagaci neoprávněně fotografii s výhradní licencí (to bývají RM licence), poškozujete tím nejen fotografa (protože nedostane za svou práci zaplaceno, bod 1.), ale také majitele výhradní licence. On si přeci zaplatil za to, že bude jediný, kdo bude fotku smět používat. Za porušení práv na výhradní užití fotografie jsou vysoké pokuty od fotobank.

4.) jiná práva

Na fotografii může být zobrazeno něco, co podléhá autorským právům: logo, obchodní značka, socha, budova atd. Tím, že takovou fotografii použijete, porušujete práva majitelů práv. Pokud je na fotce například logo firmy s vykousnutým jablkem, porušujete její práva. Správně by vám měla udělit licenci na použití jejího loga ve vaší fotce. Je to podobné jako s fotkou osoby. Mohou být případy, ve kterých nechce být firma spojována s nějakými aktivitami.

Když jsem rychle projel jednu fotobanku nabízející fotky zdarma, viděl jsem, že tuto problematiku neřeší. Bylo tam ke stažení plno fotek porušující firemní práva na loga, obchodní značku, apod. Na fotobanky zdarma v tomto spoleh není.

Pohled přes pocity

Pokud je pro vás právo příliš vzdálené, zkuste se na věc podívat přes pocity.

  1. Jak se cítí fotograf, jehož práci využíváte ve svůj prospěch, ale za jeho práci jste mu nezaplatili? Může se cítit nedoceněný?
  2. Jak se cítí člověk, jehož tvář jste použili pro svou propagaci? Co on z toho má, že vám pomohl třeba zvýšit počet návštěvníků blogu? Když se o tom dozví zpětně, nemůže se cítit zneužitý?
  3. Jak se cítí člověk, který si výrazně připlatil za to, že něco bude vlastnit pouze on a vy si vytvoříte kopii té věci? Může se cítit podvedený, když to zjistí?
  4. Logo firmy je něco podobného jako vaše jméno. I za firmou stojí lidé. Jak se může cítit člověk jehož jménem něco svého propagujete? Co když s tím, co propagujete nesouhlasí?

Řešení

Jak tedy legálně získat fotografie pro web, sociální sítě, blog a podobně?

Můžete používat vlastní fotky. To je nejbezpečnější cesta. V této oblasti vám mohou pomoci mé blogové příspěvky nebo mé (v tuhle chvíli připravované) eBooky.

Nedoporučuji používat fotografie z fotobank zdarma. Ty většinou neřeší:

  • autorská práva. Stává se, že fotografové najdou své placené fotky ve fotobance zdarma. Někdo je tam neoprávněně nahrál.
  • práva vyfocených osob (chybějící Model Release)
  • práva třetích stran – loga, názvy produktů apod.

Můžete nakoupit fotky v placených fotobankách. I zde je nepatrné riziko porušení cizích práv.

  • stává se, že někdo koupí cizí fotku a pak jí prodává pod svým jménem. Fotobanky často mají hned pod vybranou fotkou položku „Podobné“. Pokud byste v těch podobných našli stejnou fotku (někdy jí kopírovači horizontálně překlopí, aby byla trochu jiná), je to podezřelé. Pak je na vás zkusit vypátrat kdo má originál a kdo kopii.
  • práva vyfocených osob (Model release). I toto lze zneužít. Například na Model Release někdo může dát falešný podpis. Zavedený fotograf s tisíci fotografií v portfoliu si nic takového nemůže dovolit. Ohrozil by své podnikání.
  • občas kontroloři fotobank nějaké to logo ve fotce přehlédnou.

Můžete si nechat nafotit fotky od profesionála. Jak zjistíte, že je profesionál? Zeptejte se ho:

  • jakou licenci k užití fotek vám udělí
  • zda bude používat fotky pro svou propagaci
  • jak budete řešit Model Release, pokud bude chtít používat fotky ke své propagaci

Když bude na otázky nechápavě koukat, není to profesionál. Jděte jinam. Pokud bude chtít vaše fotky používat k propagaci a nebude chtít od vás svolení nebo Model Release, ani v tomto případě se nejedná o profesionála. Pokud vám sdělí, že získáte výhradní (exkluzivní) licenci, a že fotky bude používat ke své propagaci, popře význam exkluzivní licence. Ani v tomto případě se nejedná o profesionála.

Při jakémkoliv použití fotky pro svou propagaci si projděte body 1–4 z první části tohoto příspěvku.

Pokud si některým z bodů nejste jistí, fotku nepoužívejte.

I při použití vlastní fotky můžete porušit cizí práva (můžete například zachytit na fotce jinou osobu). Proto je dobré si projít 4 body z úvodu pokaždé, když chcete nějakou fotku použít. Pokud je pro vás pohled přes právo vzdálený, zkuste se na to podívat pocitově.

Jak to máte vy se svými fotkami na webu? Napadlo vás někdy takhle o nich přemýšlet?

Jakub Jirsák
eBooky
Získejte unikátní znalosti ze světa byznys fotografie, které pozvednou vaše podnikání na novou úroveň. Mé jedinečné know-how, které jsem získával 15 let, jsem rozdělil do několika tematicky odlišných eBooků. Dohromady tvoří ucelený návod pro podnikatele, jak vytvářet úspěšné byznys fotografie svépomocí.
Konzultace
Pokud už nějaké byznys fotografie používáte, ale nejste si jistí, zda správně plní marketingové účely, můžete si se mnou domluvit konzultaci. Na vaše fotografie se podívám svým zkušeným okem. Prozkoumáme spolu jaký vytvářejí obraz vašeho podnikání. Probereme možnosti, jak je případně vylepšit.
Focení
Ideální řešení, pokud máte málo času a chcete mít fotografie a grafiku na profesionální technické úrovni. Do fotek vkládám své jedinečné znalosti, propojené s mou precizností a řadou let praxe.