Poznáváte se v následujících větách? „Nevím, co mám na foťáku nastavit, abych měl dobré byznys fotky.“ „Fotím na automat, nic nenastavuji. A tak výslednou fotku nemohu ovlivnit.“ Věty mají jeden společný jmenovatel. Obojí předpokládá, že nastavení foťáku je synonymum pro tvorbu fotky.
Jenže tak to není. Obecně se mezi laiky „nastavení foťáku“ přeceňuje. Profesionálové nemají nějaké speciální tlačítko, díky kterému by dělali dobré fotky.
Odhaduji, že 70 % mých komerčních fotek jsem nafotil při totožném nastavení foťáku (čas 1/125, clona 6,3, ISO 100). V tom žádná věda není.
Nastavení foťáku je ve většině případů až to poslední, co je potřeba při focení vyřešit. Pojďme se podívat na příklady, co lze ovlivnit (nastavit), a přitom to nijak nesouvisí s nastavením foťáku.
Pojďme se detailněji podívat na některé body.
Světlo je pro fotografii zásadní. Fotografie převádí reálný prostorový svět (3D) na rovinu (2D, tj. displej nebo papír). Pomocí světla lze vytvořit iluzi prostoru.
Pokud fotíte na mobil nebo na foťák pomocí automatu, lze předpokládat, že nemáte ateliérová světla. Možná fotíte na denním světle. Pak je vaším jediným zdrojem světla slunce.
Vzhled fotky ovlivňujete tím, v jakou denní dobu, ale také v jakém ročním období fotíte. Také je zásadní, zda fotíte na přímém slunci, když je pod mrakem nebo zda fotíte ve stínu. Ovlivňujete, pod jakým úhlem světlo dopadá, zda světlo a stíny budou rozptýlené nebo ostré, ovlivňujete kontrast a sytost barev, a také barevnost.
Ve svém mládí jsem se trochu zabýval televizní tvorbou. Mimo jiné jsem byl na týdenním soustředění, věnovaném zpravodajství. Ještě po těch zhruba dvaceti letech si pamatuji jednu důležitou větu, která tam zazněla.
Výběrem toho, co divákovi ukážete, ale také neukážete, ovlivňujete, jaké mu předáte informace.
Na mnoha mých fotobankových fotkách jsem fotil sám sebe. Obvykle jsem byl v saku, abych podtrhl byznys témata. Nikde není vidět, že jsem při focení měl zároveň oblečené kraťasy. A tak iluze, že je na fotografii byznysmen, zůstala nenarušena.
„Nastavením“ toho co ve fotografované scéně bude, ale také toho, co tam nebude, vytváříte sdělení fotky.
Tím se dostáváme ke kontextu. Jinak bude působit ta samá postava v saku, a jinak v montérkách. Ze stejného člověka můžete udělat manažera anebo zemědělce. Stačí rozhodnout, v jakém oblečení jej vyfotíte.
Dalším krokem může být prostředí, do kterého postavu zasadíte. Na poli byste nečekali manažera a v kanceláři nečekali zemědělce.
Takhle to vypadá naprosto jasně. Ale viděl jsem opravdu mnoho byznys portrétů od profesionálních fotografů, kde prostředí vystupovalo jako protihráč.
Stejně tak rekvizity se spolupodílí na celkovém sdělení fotky. Když začínala koronavirová krize, nafotil jsem nějaké fotky na ulici s mobilem v ruce. Fotil jsem se v roušce. Plán byl doplnit snímky o grafiku, spojenou s tematikou okolo epidemie a využití moderních technologií.
Když už jsem měl vše k focení připravené, udělal jsem také nějaké fotky, kde rouška nebyla vidět. Zároveň jsem přeparkoval své auto, abych ve fotce zvýraznil tematiku kolem aut. Přeparkováním a sundáním roušky jsem se dostal k tematice využití chytrých telefonů ve spojení s automobily (chytrá auta).
Vidíte, že jedna jediná rekvizita a drobná změna pozadí posune fotku významově někam úplně jinam.
Prostředím a rekvizitami vytváříte kontext.
Opět se vracíme k tomu, že je důležité, co je na fotce vidět, ale také co tam není.
Pokud máte na fotce víc než jeden objekt, tyto objekty spolu vytváří vztah. Jinak působí fotka, kde jsou lidé k sobě čelem, a jinak kde jsou k sobě zády. Podobné je to s věcmi.
Vztahem mezi objekty můžete jednoduše docílit například porovnání velikostí. Pokud třeba pečete extra velké housky, můžete tu svou vyfotit s jinými běžnými menšími houskami. Aniž byste do doprovodné grafiky dávali text XXL, na první pohled bude jasné, že váš produkt je větší.
„Nastavení“ objektů na fotce je další parametr, který máte pod svou kontrolou.
Objekty na vašich fotkách by měly spolupracovat.
Měly by se spolupodílet na sdělení. Doplňkové objekty by neměly vizuálně přehlušit hlavní objekty.
Ukázali jsme si, že „nastavit“ toho lze při focení až až. Že fotíte s mobilem nebo na foťák v automatickém režimu? To vůbec nevadí. Pořád můžete mít pod kontrolou tolik parametrů (tolik „nastavení“), které výslednou fotkou ovlivňují, že ze začátku nebudete vědět, kde vám hlava stojí.
Nastavení času, clony a citlivosti na foťáku, je drobnost, oproti tomu, co jsme si zde nastínili. Nezdá se vám?
Co na fotce bude, ovlivňujete vy, žádný automat.
Tak směle do focení i s automaty. A pamatujte: focení není o tom, jak se nastaví foťák. Focení je o dobrém nápadu, a schopnosti nápad převést do výsledné fotky.
Byznys fotka, která má rychle předat klíčové sdělení o vašem podnikání, by se měla při zobrazení webu okamžitě načíst. Pokud první tři rozhodující vteřiny fotka není načtená, přicházíte o její přednosti. Vyvstává tedy otázka: jak připravit fotku pro web, aby se rychle načítala? Dnes se tomu podíváme na zoubek.
Přečíst článek